• slide

interactieve landingspagina Aeres VMBO

Soms wordt een ontwerp niet uitgevoerd in de hoedanigheid het ontworpen is, maar is het zonde om niet te laten zien. Altans, dat vinden wij van dit ontwerp. Want het ontwerp ansich kreeg een fantastisch ontvangst...

Bij Aeres VMBO Emmeloord ben je elke dag bezig met de wereld om je heen. Je leert over de groene omgeving, duurzaamheid, voeding, gezondheid en dierverzorging.
Dit is de introtekst op de landingspagina van Aeres VMBO Emmeloord. Voor deze landingspagina hebben wij een interactieve 'element' mogen ontwerpen welke toekomstige leerlingen de 8 werelden van Aeres introduceert. Uiteindelijk moet het ontwikkelde concept uitgerold worden over de andere VMBO vestigingen van Aeres.

 

Het interactieve 'element' dat wij hebben ontwikkeld toont de leefomgeving van de leerling. Een kaart. Met allerlij herkenbare markante gebouwen, structuren en landschappen uit zijn/haar directe omgeving. Om dat te kunnen doen hebben we er voor gekozen om voor elke Aeres VMBO vestiging een eigen kaart te ontwikkelen. Voor de pilot (testversie) kozen we onze eigen omgeving Noordoostpolder (omdat dit het meest bekend voor ons was).

 

8 werelden

Op het interactief element zijn diverse bewegende afbeeldingen te zien die te maken hebben met de 8 werelden van Aeres: 
- Wonen, werken en recreatie
- Mens en dier
- Productie, wereldhandel en logistiek
- Voeding
- Mens en gezondheid
- HiTech, sciende en design
- Energie, water en veiligheid
- Natuur, leefomgeving en klimaat

Elke wereld kent zijn eigen kleur. 8 kleuren uit de overkoepelende huisstijl van Aeres VMBO.

 

Aeres werelden en het VMBO kleurenschema

Aeres VMBO kleurstramien werelden

'Mouse over' en 'after click'

  • slide
  • slide

Één van de leuke details van dit ontwerp is dat wanneer men op één van de elementen klikt, er een leerling op 'popt' dat ook daadwerkelijk een leerling is van desbetreffende school. Zo zou je de persoon die je ziet op de website ook daadwerkelijk echt in de wandelgangen tegen kunnen komen. Uiteraard enkel na goedkeuring van de ouders. Op deze site wordt een onbekend individu getoond i.v.m. privacy.

 

Uiteraard is er ook rekening gehouden met het medium dat jongeren het meest gebruiken: de smartphone. Voor de interactieve plaat is ook een mobiele versie ontwikkeld. Een slider welke elke wereld toont aan de hand van één van de elementen van de kaart, en de complete kaart zodra een gebruiker zijn/haar telefoon horizontaal kanteld.

 

Aeres responsive website op mobiel

Meten is weten: Hoe mooi een ontwerp ook is, soms is het niet de oplossing

Meten is weten, dat geldt ook voor gebruiksvriendelijkheid. Hoewel de ontvangst op dit ontwerp fantastisch was, bleek het niet de oplossing. De digitale vaardigheid van potentiële leerlingen, de doelgroep, bleek niet voldoende om het interactieve element te begrijpen.
De jonge gebruiker verwacht vooral duidelijke 'knoppen' volgens dit onderzoek. Daarnaast zouden 'knoppen' met een duidelijk contrast tot de achtergrond duidelijker zijn dan een interactieve kaart. Aangezien een dergelijk onderzoeksresultaat niet meet hoe attractief een dergelijke interactief element een website maakt, moesten wij er in gerusten dat dit ontwerp niet de oplossing was.
Inmiddels heeft Aeres corporate ook besloten dat de huisstijlen van de diverse scholen één overkoepelend huisstijl krijgt waardoor dit ontwerp ook niet meer aansluit op de nieuwe richting.
...jammer, maar gelukkig hebben we het ontwerp nog.